flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Новели антикорупційного закону.

21 листопада 2014, 14:53

 

Новели антикорупційного  закону.

 

26 жовтня  2014 року набрав чинності Закон України «Про запобігання корупції», який вводиться в дію через шість місяців з дня набрання ним чинності, тобто з 26 квітня 2015 року. Відповідно до нього в Україні буде створене Національне агенство з питань  запобігання корупції, яке забезпечить формування та реалізацію державної антикорупційної політики. Цей колегіальний орган, до складу якого буде  входити п'ять членів, відповідальний і підконтрольний Верховній Раді України та підзвітний Кабінету Міністрів України. Основною формою його роботи будуть засідання, що проводитимуться не рідше одного разу на тиждень, із  затвердженим порядком денним.

Статею  23 даного закону передбачені обмеження щодо одержання подарунків особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування,  для себе чи близьких їм осіб від юридичних або фізичних осіб: у зв'язку із здійсненням такими особами діяльності, пов'язаної із виконанням функцій держави або місцевого самоврядування; якщо особа, яка дарує, перебуває в підпорядкуванні такої особи.

 Виключенням є подарунки, які відповідають загальновизнаним уявленням про гостинність, крім вищезгаданих  випадків, якщо вартість їх не перевищує одну мінімальну заробітну плату, встановлену на день прийняття подарунка, одноразово, а сукупна вартість таких подарунків, отриманих з одного джерела протягом року, не перевищує двох прожиткових мінімумів, встановлених для працездатної особи на 1 січня поточного року. Обмеження щодо вартості подарунків не поширюється на подарунки, які: даруються близькими особами; одержуються як загальнодоступні знижки на товари, послуги, загальнодоступні виграші, призи, премії, бонуси.

Ще однією новелою  є Розділ  VI, яким передбачені загальні правила етичної поведінки державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування. Посадові особи під час виконання своїх службових повноважень зобов'язані неухильно додержуватися вимог закону та загальновизнаних етичних норм поведінки, бути ввічливими у стосунках з громадянами, керівниками, колегами і підлеглими; діяти виключно в  інтересах держави чи територіальної громади; дотримуватися політичної нейтральності, уникати демонстрації у будь-якому вигляді власних політичних переконань або поглядів, не використовувати службові повноваження в інтересах політичних партій чи їх осередків або окремих політиків; діяти неупереджено, незважаючи на приватні інтереси, особисте ставлення до будь-яких осіб, на свої політичні погляди, ідеологічні, релігійні або інші особисті погляди чи переконання; сумлінно, компетентно, вчасно, результативно і відповідально виконувати службові повноваження та професійні обов'язки, рішення та доручення органів і осіб, яким вони підпорядковані, підзвітні або підконтрольні, не допускати зловживань та неефективного використання державної і комунальної власності; не розголошувати і не використовувати в інший спосіб конфіденційну та іншу інформацію з обмеженим доступом, що стала їм відома у зв'язку з виконанням службових повноважень та професійних обов'язків, крім випадків, встановлених законом; незважаючи на приватні інтереси, утримуватися від виконання рішень чи доручень керівництва, якщо вони суперечать закону.

 Посадові особи самостійно  повинні оцінювати правомірність наданих керівництвом рішень чи доручень та можливу шкоду, що буде завдана у разі виконання таких рішень чи доручень.

У разі отримання для виконання рішень чи доручень, які особа, вважає незаконними або такими, що становлять загрозу охоронюваним законом правам, свободам чи інтересам окремих громадян, юридичних осіб, державним або суспільним інтересам,  посадова особа повинна негайно в письмовій формі повідомити про це керівника органу, підприємства, установи, організації, в якому вона працює, а виборні особи - Національне агентство.

Передбачені зміни і розділом VII « Фінансовий контроль»,  відповідно до якого державні службовці та посадові особи місцевого самоврядування, зобов'язані щорічно до 1 квітня подавати шляхом заповнення на офіційному веб-сайті Національного агентства декларацію за минулий рік за  визначеною формою. Подані декларації включаються до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. На офіційному веб-сайті буде забезпечений відкритий цілодобовий доступ до цього реєстру. Він надаватиметься шляхом можливості перегляду, копіювання та роздруковування інформації, а також у вигляді набору даних (електронного документа), організованого у форматі, що дозволяє його автоматизоване оброблення електронними засобами (машинозчитування) з метою повторного використання. Відомості щодо реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номера паспорта громадянина України, місця проживання, дати народження фізичних осіб, щодо яких зазначається інформація в декларації, місцезнаходження об'єктів, які наводяться в декларації, є інформацією з обмеженим доступом та не будуть відображатися у відкритому доступі. Інформація про особу в Єдиному державному реєстрі декларацій зберігатиметься упродовж всього часу виконання цією особою функцій держави або місцевого самоврядування, а також упродовж п'яти років після припинення виконання нею зазначених функцій. Остання декларація буде зберігатися безстроково.

Згідно ст. 48 ЗУ « Про запобігання корупції» Національне агентство буде проводити такі види контролю щодо декларацій, поданих суб'єктами декларування: щодо своєчасності подання;  щодо правильності та повноти заповнення;  щодо логічного  та арифметичного контролю.

 Контроль щодо своєчасності подання декларації здійснюється протягом п'ятнадцяти робочих днів з дня, у який така декларація повинна бути подана.

При встановленні факту  неподання суб'єктом декларування декларації, Національне агентство письмово повідомляє такого суб'єкта про невиконання вимог  ЗУ» Про запобігання корупції», і суб'єкт декларування повинен протягом десяти днів з дня отримання такого повідомлення подати декларацію.

Одночасно про дане порушення  повідомляється керівник державного органу, органу місцевого самоврядування, в якому працює відповідний суб'єкт декларування, та спеціально уповноважений суб'єкт у сфері протидії корупції.

Відповідно до ст. 50 «Про запобігання корупції»  повна перевірка декларації здійснюється протягом дев'яноста днів з дня подання декларації і полягає у з'ясуванні достовірності задекларованих відомостей, точності оцінки задекларованих активів, перевірці на наявність конфлікту інтересів та ознак незаконного збагачення.

Обов'язковій повній перевірці підлягають декларації службових осіб, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, суб'єктів декларування, які займають посади, пов'язані з високим рівнем корупційних ризиків, а також ті у яких виявлені невідповідності за результатами логічного та арифметичного контролю.

У разі встановлення за результатами повної перевірки декларації відображення у декларації недостовірних відомостей Національне агентство письмово повідомляє про це керівника відповідного державного органу, органу місцевого самоврядування, в якому працює відповідний суб'єкт декларування, та спеціально уповноважені суб'єкти у сфері протидії корупції.

Національне агентство здійснює вибірковий моніторинг способу життя суб'єктів декларування з метою встановлення відповідності їх рівня життя наявним у них та членів їх сім'ї майну і одержаним ними доходам згідно з декларацією особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. Моніторинг здійснюється на підставі інформації, отриманої від фізичних та юридичних осіб, а також із засобів масової інформації та інших відкритих джерел інформації, яка містить відомості про невідповідність рівня життя суб'єктів декларування задекларованим ними майну і доходам. Встановлення невідповідності є підставою для здійснення повної перевірки його декларації. У разі встановлення невідповідності рівня життя Національним агентством надається можливість суб'єкту декларування протягом десяти робочих днів надати письмове пояснення за таким фактом.

У разі виявлення за результатами моніторингу способу життя ознак корупційного правопорушення або правопорушення, пов'язаного з корупцією, Національне агентство інформує про них спеціально уповноважені суб'єкти у сфері протидії корупції

Вперше в антикорупційному законодавстві зустрічається  термін «викривач»- особа, яка за наявності обґрунтованого переконання, що інформація є достовірною, повідомляє про порушення вимог ЗУ «Про запобігання корупції» іншою особою.

Ст. 53 даного закону  передбачає державний захист осіб, які надають допомогу в запобіганні і протидії корупції. Інформація про викривача може бути розголошена лише за його згодою, крім випадків, встановлених законом.

Також розділом IX даного Закону  передбачені інші механізми  запобігання і протидії  корупції. Зокрема ст. 54: заборона на одержання безоплатних грошових коштів або іншого майна, нематеріальних активів, майнових переваг, пільг, послуг органами державної влади та органами місцевого самоврядування  від фізичних, юридичних осіб.

Відповідно до нового законодавства  юридичні особи  також забезпечуть розробку та вжиття заходів необхідних та обґрунтованих для запобігання і протидії корупції у їх діяльності.

Статтею 62 ЗУ передбачена антикорупційна програма юридичної особи- комплекс правил, стандартів і процедур щодо виявлення, протидії та запобігання корупції у її діяльності.

Вона  в обов'язковому порядку затверджується, після обговорення з працівниками юридичної особи, керівниками державних, комунальних підприємств, господарських товариств (у яких державна або комунальна частка перевищує 50 відсотків), де середньооблікова чисельність працюючих за звітний (фінансовий) рік перевищує п'ятдесят осіб, а обсяг валового доходу від реалізації продукції (робіт, послуг) за цей період перевищує сімдесят мільйонів гривень.

Положення антикорупційної програми включаються до трудових договорів, правил внутрішнього розпорядку юридичної особи, а також можуть включатися до договорів, які укладаються юридичною особою. Для реалізації антикорупційної програми  в деяких юридичних особах  може запроваджуватися посада Уповноваженого з антикорупційної програми

    З прийняттям Закону України «Про запобігання корупції» виникає впевненість про можливість  зламати  стару  корупційну систему, але це можна зробити лише спільними зусиллями громадськості. Доти, поки ми всі не усвідомимо, що боротьба з корупцією в Україні – це обов’язок кожного, нічого не зміниться. І ніякий закон не здатен це зробити  замість нас. Давайте будемо будувати сильну державу разом.

 

 

 

 

 Людмила Козак,

 керівник апарату  суду