flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Особливості нового законодавства щодо місцевих виборів

17 вересня 2015, 14:27

Згідно зі ст. 5 Конституції носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ, який здійснює владу безпосередньо  через органи державної влади та місцевого самоврядування. Найбільш поширеною формою прямого народовладдя є вибори.

Вибори до органів місцевого самоврядування (місцеві вибори) – це форма  безпосереднього (прямого) волевиявлення територіальних громад з метою формування органів місцевого самоврядування, що відбуваються на основі принципів, передбачених Конституцією України, шляхом голосування.

         25 жовтня 2015 р. в  Україні відбудуться місцеві вибори. Основною особливістю цієї виборчої кампанії є те, що виборці вперше будуть обирати кандидатів за новою пропорційною виборчою системою за відкритими партійними списками, яка раніше в Україні ніколи не застосовувалась.

Зокрема, новий виборчий закон передбачає обрання депутатів обласних, районних, міських рад за пропорційною виборчою системою в багатомандатному виборчому окрузі за виборчими списками місцевих організацій політичних партій із закріпленням кандидатів за територіальними виборчими округами. Це означає, що виборці обиратимуть тільки за одним виборчим бюлетенем – одночасно голосуватимуть і за одну партію, і за одного лідера списку, і за одного кандидата в окрузі, якщо партією такий був висунутий. Це виглядатиме так, – в бюлетені поруч з назвою партії будуть зазначені два кандидати. Перша особа – це загальний лідер списку, який буде вказаний в усіх бюлетенях на всіх округах. У випадку проходження партії він гарантовано стане депутатом. Друга особа – закріпляється за конкретним округом.

Вибори голів та депутатів сільських рад пройдуть, як і раніше за мажоритарною системою відносної більшості в єдиному одномандатному виборчому окрузі, яка діяла під час минулих місцевих виборів. Це ж стосується і  міського голови, де кількість виборців менша ніж 90 тис.

Законом України “Про добровільне об‘єднання територіальних громад” від 5 лютого 2015 року введено таке поняття, як староста села, селища, який є посадовою особою місцевого самоврядування, обирається згідно до закону, є членом виконавчого комітету ради об‘єднаної територіальної громади за посадою, та представляє інтереси жителів села, селища в органах сільської, селищної, міської ради.  Вибори старости проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в єдиному одномандатному виборчому окрузі, до якого входить територія відповідного населеного пункту (села або селища) у складі об’єднаної сільської, селищної, міської територіальної громади.

Кандидати у депутати обласних, районних та міських рад висуваються виключно через списки місцевих політичних партій. Самовисуванцями можуть бути тільки кандидати на посади голови сільської, селищної ради, кандидати в депутати в ці ж ради. Міські голови  висуваються тільки партіями та обираються в два тури, якщо у першому турі один з кандидатів не набере більш 50 % голосів.

За списками політичної партії балотуватися можуть виключно її члени, або безпартійні громадяни.

По кожному територіальному виборчому окрузі по виборах депутатів обласної, районної чи міської ради політична партія може висунути не більше, ніж по одному кандидату (може й не висовувати жодного кандидата, тоді виборець голосує лише за партію та зазначеного у бюлетені першого номера – лідера списку).

Для отримати представництва у відповідній місцевій раді політичним партіям доведеться подолати прохідний бар’єр, який складає 5% (на виборах у 2010 році діяв 3% бар'єр).

Згідно з новим законом зменшено кількість місцевих депутатів і залежатиме від кількості виборців, а саме:

1) до 1 тисячі виборців - 12 депутатів;

 2) від 1 до 3 тисяч виборців - 14 депутатів;

 3) від 3 до 5 тисяч виборців - 22 депутати;

 4) від 5 до 20 тисяч виборців - 26 депутатів;

 5) від 20 до 50 тисяч виборців - 34 депутати;

 6) від 50 до 100 тисяч виборців - 36 депутатів і т.д.

Для проведення виборів депутатів відповідної ради буде утворено одномандатні виборчі округи кількість яких дорівнює кількості депутатських мандатів та з приблизно рівною кількістю виборців у кожному такому окрузі.

Особа не може бути висунута кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі більше, ніж до однієї місцевої ради відповідного рівня (більше, ніж до однієї обласної, однієї районної, однієї міської, однієї районної в місті ради). Інакше кажучи, одна людина може одночасно балотуватися до обласної, районної/міської/сільської рад, а також бути кандидатом на посаду мера/сільського голови. Також суб’єктом висування кандидата у ради різних рівнів може бути тільки одна політична партія.

У день виборів голосування проходитиме з 8 до 20 години без перерви.

Перегони будуть швидкоплинними і офіційно триватимуть всього 50 днів. Виборча компанія почалася з 5 вересня 2015 року .

   Важливою новацією є також імперативний мандат, тобто механізм відкликання депутата за невиконання якихось норм . Такий механізм примусить депутатів стати більш відповідальними перед виборцями.

Законом України  « Про місцеві вибори» передбачені і обмеження, а саме:

1) Заборонена участь блоків політичних партій.

2) Не мають права голосу на місцевих виборах: військовослужбовці Збройних Сил України строкової служби; громадяни України, що проживають за кордоном; особи, визнані судом недієздатними; громадяни України, які перебувають у місцях позбавлення волі.

3) Представництво осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад має становити не менше 30% від загальної кількості кандидатів у виборчому списку.

4) Не можуть брати участь у виборах місцеві організації партій, які не відповідають вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

5) Підкуп виборців заборонений.

Забороняється проводити передвиборну агітацію, що супроводжується наданням виборцям грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів (крім товарів, що містять візуальні зображення назви, символіки, прапора місцевої організації партії, за умови, що вартість таких товарів не перевищує п’яти відсотків розміру мінімальної заробітної плати – близько 61 грн.) та інших матеріальних цінностей або робіт чи послуг.

6) Громадські та міжнародні організації мають право лише спостерігати за виборчим процесом і днем голосування (на одну виборчу дільницю організація може делегувати не більше 2 осіб).

7) Забороняється укладення з виборцями оплатних договорів на проведення передвиборної агітації за рахунок коштів виборчого фонду.

8) Вибори не будуть  проводитися на тимчасово окупованих територіях Криму, Донецької та Луганської областей Також вони не відбудуться в 91 населеному пункті Донецької та 31 Луганської областей на підконтрольній України території, оскільки в них неможливо забезпечити безпеку виборців і членів виборчих комісій. Перелік таких населених пунктів затвердила Центральна виборча комісія на підставі подань голів Донецької та Луганської обласних військово-цивільних адміністрацій. 

 4 вересня 2015 року  Президент України Петро Порошенко підписав закон "Про внесення змін у деякі закони України щодо організації проведення перших виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів". Уперше вибори відбуватимуться в об'єднаних територіальних громадах. Даним документом змінюється порядок утворення об'єднаних територіальних громад. Зокрема, об'єднана територіальна громада вважається створеною з дня набрання чинності рішень всіх рад, які прийняли рішення про добровільне об'єднання, або з моменту вступу в силу рішення про підтримку добровільного об'єднання територіальних громад на місцевому референдумі за умови відповідності таких рішень виведення Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної державної адміністрації.

Повноваження призначати перші вибори об'єднаної територіальної громади передано Центральній виборчій комісії.

Також узгоджені за часом процедури об'єднання громад з виборчим процесом на чергових місцевих виборах, зокрема, забезпечивши проведення 25 жовтня 2015 р. перших місцевих виборів в об'єднаних територіальних громадах, рішення про створення яких і призначення у них перших місцевих виборів було прийнято після 14 серпня 2015 р. або перші місцеві вибори в яких не були призначені.

Зазначені зміни забезпечують реалізацію права суміжних територіальних громад сіл, селищ, міст на добровільне об'єднання, отримання фінансової підтримки у вигляді субвенцій на формування відповідної інфраструктури згідно з планом соціально-економічного розвитку такої територіальної громади незалежно від амбіцій різних політичних сил, які до прийняття цього закону мали можливість блокувати об'єднання територіальних громад в обласних радах.

  Відразу ж після місцевих виборів планується розширення повноважень місцевих органів самоврядування в межах процесу децентралізації.  Термін повноважень місцевих органів влади, а також міських, сільських та селищних голів, обраних у жовтні 2015-го, становитиме лише два роки. Норму про проведення позачергових місцевих виборів планується внести до перехідних положень оновлюваної Конституції. Таким чином, місцеві вибори восени 2015 року будуть проміжними.

Вибори до місцевих рад – це можливість прийти новим політикам і змінити село, селище, місто. Повинні прийти люди, які будуть не лише обіцяти, а дійсно брати зобов’язання і їх виконувати. Тому віддаючи голос за того чи іншого кандидата у депутати слід розуміти, що ми обираємо  представника  своїх інтересів.

Людмила Козак, керівник апарату суду