Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
План
Вступ
Висновки
Вступ
Система заходів адміністративної відповідальності в Україні охоплює комплекс стягнень, що застосовуються до осіб, які порушили адміністративне законодавство. Їх мета - забезпечити правопорядок, виховати повагу до закону і запобігти повторним правопорушенням.
В свою чергу, адміністративна відповідальність полягає у застосуванні до винних осіб адміністративних стягнень, які у своїй сукупності складають систему заходів адміністративної відповідальності. Загальною особливістю адміністративних стягнень є їх виховний, репресивний, каральний та профілактичний характер. Вони застосовуються лише до винних у вчиненні адміністративних проступків осіб.
Адміністративне стягнення в Україні є засобом впливу на осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, з метою попередження нових порушень і виховання правосвідомості. Воно регулюється Кодексом України про адміністративні правопорушення (КУпАП) і може бути застосоване як щодо фізичних, так і щодо юридичних осіб.
Як правило, адміністративні стягнення, полягають у позбавлені або обмеженні певних прав, благ, які застосовуються від імені держави до осіб, винних у скоєнні адміністративного правопорушення, з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, в дусі додержання законів України, поваги до правил співжиття, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами.
Система адміністративних стягнень в Україні передбачає види покарань, що застосовуються до осіб, які порушили норми адміністративного права. Дані стягнення є заходами адміністративного впливу, спрямованими на виховання правосвідомості і забезпечення правопорядку.
Види адміністративних стягнень закріплено в ст. 24 КУпАП України, відповідно до якої за вчинення адміністративних правопорушень можуть застосовуватись такі адміністративні стягнення: 1) попередження; 2) штраф; 3) оплатне вилучення предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення; 4) конфіскація: предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення; грошей, одержаних внаслідок вчинення адміністративного правопорушення; 5) позбавлення спеціального права, наданого даному громадянинові (права керування транспортними засобами, права полювання); позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю; 5-1) громадські роботи; 6) виправні роботи; 6-1) суспільно корисні роботи; 7) адміністративний арешт; 8) арешт з утриманням на гауптвахті.
При цьому найменшим суворим адміністративним стягненням з них є попередження, а найбільш суворим - адміністративний арешт та арешт з утриманням на гауптвахті.
Штраф як адміністративне стягнення є найпоширенішою мірою відповідальності за адміністративні правопорушення в Україні, та його метою є забезпечити виконання правових норм, виховати в громадян повагу до закону, а також запобігти повторним правопорушенням.
Разом з тим штраф накладається на правопорушників в адміністративному або судовому порядку у випадках і межах, передбачених актами вищих органів державної влади і управління.
Відповідно до ст. 27 КУпАП України штраф це грошове стягнення, що накладається на громадян і посадових осіб за адміністративні правопорушення у випадках і розмірах встановлених цим Кодексом та іншими законами України.
Таким чином, штраф за постановою суду (судді) може бути призначений лише у розмірі, зазначеному у конкретній нормі вказаного Кодексу.
Розмір штрафу в кожній окремій статті Кодексу встановлюється для конкретного правопорушення у вигляді фіксованої суми або у вигляді кратного розміру неоподатковуваного мінімуму доходів громадян (1 неоподатковуваний мінімум = 17 гривень).
Крім того, у разі відсутності самостійного заробітку в осіб віком від шістнадцяти до вісімнадцяти років, які вчинили адміністративне правопорушення, штраф стягується з батьків або осіб, які їх замінюють, в загальному порядку, передбаченому для стягнення штрафу, встановленому частиною 1 цієї статті.
Штраф, накладений за вчинення адміністративного правопорушення, вноситься порушником в установу банку України, за винятком штрафу, що стягується на місці вчинення правопорушення, якщо інше не встановлено законодавством України.
На протязі 2024 року Мурованокуриловецьким районним судом було розглянуто 221 справу про адміністративне правопорушення. Накладено адміністративне стягнення у виді штрафу на 114 осіб на загальну суму 1 263 848 гривень, з яких в добровільному порядку сплачено 627 253 гривні, у порівнянні з 280 справами, щодо 122 осіб в 2023 році на загальну суму 1 362 253 гривень, з яких в добровільному порядку було сплачено 732148 гривень.
Діаграма 1 - Застосування стягнення у виді штрафу
У 2023 -2024 роках було притягнуто до адміністративної відповідальності певну кількість осіб за різні правопорушення, згідно з Кодексом України про адміністративні правопорушення (КУпАП). Загальний огляд кількості осіб на яких застосовано адміністративне стягнення у виді штрафу, сум штрафів та добровільно сплачених сум за кожною з перелічених статей КУпАП у 2023 та 2024 роках наведений в таблиці:
Стаття КУпАП |
Опис порушення |
Кількість осіб 2022 |
Сума 2022 (грн) |
Добровільно сплачено 2022 (грн) |
Кількість осіб 2024 |
Сума 2023 (грн) |
Добровільно сплачено 2023 (грн) |
Ст. 41 |
Порушення вимог законодавства про працю та про охорону праці |
1 |
510 |
510 |
0 |
0 |
0 |
Ст. 44 |
Незаконне поводження з наркотиками |
0 |
0 |
0 |
2 |
1700 |
850 |
Ст. 51 |
Дрібне викрадення чужого майна |
2 |
425 |
170 |
0 |
0 |
0 |
Ст.85 |
Порушення правил використання об'єктів тваринного світу |
1 |
153 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ст.90 |
Порушення вимог щодо охорони видів тварин і рослин, занесених до Червоної книги України |
1 |
1360 |
1360 |
0 |
0 |
0 |
Ст.122-2 |
Невиконання водіями вимог про зупинку |
2 |
306 |
306 |
0 |
0 |
0 |
Ст. 124 |
Порушення ПДР, що спричинило пошкодження майна |
10 |
29750 |
24650 |
8 |
9350 |
8500 |
Ст. 126 |
Керування ТЗ без документів |
1 |
40800 |
0 |
6 |
244800 |
81600 |
Ст. 130 |
Керування у стані сп'яніння |
67 |
1213800 |
646000 |
47 |
921400 |
506400 |
Ст. 156 |
Порушення правил торгівлі алкоголем і тютюном |
5 |
17000 |
13600 |
1 |
34000 |
34000 |
Ст.163-1 |
Порушення порядку ведення податкового обліку, надання аудиторських висновків |
0 |
0 |
0 |
3 |
255 |
170 |
Ст.163-2 |
Неподання або несвоєчасне подання платіжних доручень на перерахування належних до сплати податків та зборів (обов’язкових платежів)
|
0 |
0 |
0 |
1 |
85 |
85 |
Ст. 172-6 |
Порушення вимог фінансового контролю |
0 |
0 |
0 |
1 |
850 |
850 |
Ст. 172-7 |
Порушення щодо конфлікту інтересів |
3 |
10200 |
6800 |
1 |
3,400 |
3,400 |
Ст. 172-15 |
Недбале ставлення до військової служби |
2 |
34000 |
34000 |
1 |
17000 |
17000 |
Ст. 172-20 |
Розпивання алкоголю військовослужбовцями |
0 |
0 |
0 |
3 |
51000 |
17000 |
Ст. 173 |
Дрібне хуліганство |
4 |
272 |
136 |
2 |
170 |
|
Ст. 173-2 |
Домашнє насильство |
41 |
8870 |
4195 |
30 |
6375 |
3485 |
Ст. 184 |
Невиконання обов'язків з виховання дітей |
3 |
3400 |
0 |
4 |
3400 |
850 |
Ст. 185 |
Непокора законному розпорядженню поліцейського |
3 |
136 |
136 |
1 |
255 |
255 |
Ст. 191 |
Порушення правил адміністративного нагляду |
0 |
0 |
0 |
3 |
408 |
408 |
Для проведення статистичного аналізу застосуємо зміни між 2023 та 2024 роками за наступними параметрами: загальна кількість осіб, загальна сума штрафів, а також добровільно сплачена сума.
Таким чином в 2023 році загальна кількість осіб щодо який застосовано адміністративне стягнення у виді штрафу, становила 122 особи та в 2024 році загальна кількість осіб зменшилась до 114, отже, кількість правопорушників зменшилась на 6.5% у 2024 році. Загальна сума штрафів в 2023 році становила 1362253 грн., в 2024 році загальна сума штрафів зменшилась до 1263848 грн. Таким чином, сума штрафів зменшилась на 7.2% у 2024 році, в свою чергу добровільно сплачена сума зменшилась на 14.3% у 2024 році. Співвідношення добровільно сплачених штрафів до загальної суми знизилося з 53.7% до 49.6%, у 2024 році.
Основні показники адміністративних правопорушень
за 2023-2024 роки
Діаграма 2 – Порівняння адміністративних правопорушень
в 2023 та 2024 роках
Також варто зазначити, що порядок провадження по виконанню постанови про накладення штрафу регулюється главою 27 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП). Це визначення охоплює процедуру, за якою штраф, накладений на порушника, підлягає виконанню, а також можливі дії стосовно примусового стягнення штрафу у випадку його невиконання добровільно.
Відповідно до положень ст. 307 КУпАП України штраф має бути сплачений не пізніш як через п'ятнадцять днів з дня вручення постанови про накладення штрафу, а в разі оскарження такої постанови - не пізніш як через п'ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення.
Варто зазначити, що якщо особою, яку притягнуто до адміністративної відповідальності добровільно сплачено штраф, що був накладений за постановою, то доказом виконання постанови є квитанція банківської установи про сплату штрафу. Оригінал цієї квитанції потрібно надати до суду або органу, який видав постанову, для підтвердження факту сплати.
Згідно ч. 1 ст. 308 КУпАП України у разі несплати правопорушником штрафу у строк, установлений ч. 1 ст. 307 КУпАП України, постанова про накладення штрафу надсилається для примусового виконання до відділу державної виконавчої служби, за місцем проживання порушника, роботи або за місцем знаходження його майна,
Згідно ч. 2 ст. 308 КУпАП України у порядку примусового виконання постанови про стягнення штрафу за вчинення адміністративного правопорушення з правопорушника стягується: подвійний розмір штрафу, визначеного у відповідній статті КУпАП України та зазначеного у постанові про стягнення штрафу; витрати на облік зазначених правопорушень. Розмір витрат на облік правопорушень визначається Кабінетом Міністрів України.
Тобто, після закінчення строку для добровільної сплати штрафу, суд, яким винесено постанову, звертається до виконання постанова про накладення адміністративного стягнення у виді штрафу, шляхом надсилається для примусового виконання до відділу державної виконавчої служби, за місцем проживання порушника, роботи або за місцем знаходження його майна, а відділ державної виконавчої служби уповноважений приступити до примусового стягнення подвійного розміру накладеного штрафу.
Висновки
Підводячи підсумки, вбачається, що загальна кількість правопорушень зменшилась у 2024 році, особливо за статтями, що стосуються військових та керування транспортними засобами. Добровільна сплата штрафів зберігається на досить високому рівні, також працівники Мурованокуриловецького районного суду Вінницької області звертається до осіб яких притягнуто до адміністративної відповідальності із пропозицією сплачувати штрафи за вчинення адміністративного правопорушення самостійно, в строки передбачені ст. 307 КУпАП України, з метою уникнення застосовування до правопорушників заходів примусового виконання постанови.
Керівник апарату суду Людмила Козак