Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Новели антикорупційного закону.
Виключенням є подарунки, які відповідають загальновизнаним уявленням про гостинність, крім вищезгаданих випадків, якщо вартість їх не перевищує одну мінімальну заробітну плату, встановлену на день прийняття подарунка, одноразово, а сукупна вартість таких подарунків, отриманих з одного джерела протягом року, не перевищує двох прожиткових мінімумів, встановлених для працездатної особи на 1 січня поточного року. Обмеження щодо вартості подарунків не поширюється на подарунки, які: даруються близькими особами; одержуються як загальнодоступні знижки на товари, послуги, загальнодоступні виграші, призи, премії, бонуси.
Посадові особи самостійно повинні оцінювати правомірність наданих керівництвом рішень чи доручень та можливу шкоду, що буде завдана у разі виконання таких рішень чи доручень.
У разі отримання для виконання рішень чи доручень, які особа, вважає незаконними або такими, що становлять загрозу охоронюваним законом правам, свободам чи інтересам окремих громадян, юридичних осіб, державним або суспільним інтересам, посадова особа повинна негайно в письмовій формі повідомити про це керівника органу, підприємства, установи, організації, в якому вона працює, а виборні особи - Національне агентство.
Передбачені зміни і розділом VII « Фінансовий контроль», відповідно до якого державні службовці та посадові особи місцевого самоврядування, зобов'язані щорічно до 1 квітня подавати шляхом заповнення на офіційному веб-сайті Національного агентства декларацію за минулий рік за визначеною формою. Подані декларації включаються до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. На офіційному веб-сайті буде забезпечений відкритий цілодобовий доступ до цього реєстру. Він надаватиметься шляхом можливості перегляду, копіювання та роздруковування інформації, а також у вигляді набору даних (електронного документа), організованого у форматі, що дозволяє його автоматизоване оброблення електронними засобами (машинозчитування) з метою повторного використання. Відомості щодо реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номера паспорта громадянина України, місця проживання, дати народження фізичних осіб, щодо яких зазначається інформація в декларації, місцезнаходження об'єктів, які наводяться в декларації, є інформацією з обмеженим доступом та не будуть відображатися у відкритому доступі. Інформація про особу в Єдиному державному реєстрі декларацій зберігатиметься упродовж всього часу виконання цією особою функцій держави або місцевого самоврядування, а також упродовж п'яти років після припинення виконання нею зазначених функцій. Остання декларація буде зберігатися безстроково.
Контроль щодо своєчасності подання декларації здійснюється протягом п'ятнадцяти робочих днів з дня, у який така декларація повинна бути подана.
При встановленні факту неподання суб'єктом декларування декларації, Національне агентство письмово повідомляє такого суб'єкта про невиконання вимог ЗУ» Про запобігання корупції», і суб'єкт декларування повинен протягом десяти днів з дня отримання такого повідомлення подати декларацію.
Одночасно про дане порушення повідомляється керівник державного органу, органу місцевого самоврядування, в якому працює відповідний суб'єкт декларування, та спеціально уповноважений суб'єкт у сфері протидії корупції.
Обов'язковій повній перевірці підлягають декларації службових осіб, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, суб'єктів декларування, які займають посади, пов'язані з високим рівнем корупційних ризиків, а також ті у яких виявлені невідповідності за результатами логічного та арифметичного контролю.
У разі встановлення за результатами повної перевірки декларації відображення у декларації недостовірних відомостей Національне агентство письмово повідомляє про це керівника відповідного державного органу, органу місцевого самоврядування, в якому працює відповідний суб'єкт декларування, та спеціально уповноважені суб'єкти у сфері протидії корупції.
Національне агентство здійснює вибірковий моніторинг способу життя суб'єктів декларування з метою встановлення відповідності їх рівня життя наявним у них та членів їх сім'ї майну і одержаним ними доходам згідно з декларацією особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. Моніторинг здійснюється на підставі інформації, отриманої від фізичних та юридичних осіб, а також із засобів масової інформації та інших відкритих джерел інформації, яка містить відомості про невідповідність рівня життя суб'єктів декларування задекларованим ними майну і доходам. Встановлення невідповідності є підставою для здійснення повної перевірки його декларації. У разі встановлення невідповідності рівня життя Національним агентством надається можливість суб'єкту декларування протягом десяти робочих днів надати письмове пояснення за таким фактом.
Ст. 53 даного закону передбачає державний захист осіб, які надають допомогу в запобіганні і протидії корупції. Інформація про викривача може бути розголошена лише за його згодою, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до нового законодавства юридичні особи також забезпечуть розробку та вжиття заходів необхідних та обґрунтованих для запобігання і протидії корупції у їх діяльності.
Вона в обов'язковому порядку затверджується, після обговорення з працівниками юридичної особи, керівниками державних, комунальних підприємств, господарських товариств (у яких державна або комунальна частка перевищує 50 відсотків), де середньооблікова чисельність працюючих за звітний (фінансовий) рік перевищує п'ятдесят осіб, а обсяг валового доходу від реалізації продукції (робіт, послуг) за цей період перевищує сімдесят мільйонів гривень.
Положення антикорупційної програми включаються до трудових договорів, правил внутрішнього розпорядку юридичної особи, а також можуть включатися до договорів, які укладаються юридичною особою. Для реалізації антикорупційної програми в деяких юридичних особах може запроваджуватися посада Уповноваженого з антикорупційної програми
З прийняттям Закону України «Про запобігання корупції» виникає впевненість про можливість зламати стару корупційну систему, але це можна зробити лише спільними зусиллями громадськості. Доти, поки ми всі не усвідомимо, що боротьба з корупцією в Україні – це обов’язок кожного, нічого не зміниться. І ніякий закон не здатен це зробити замість нас. Давайте будемо будувати сильну державу разом.
Людмила Козак,
керівник апарату суду